Можливості використання медіа на уроках української мови та літератури
Можливості використання медіа на уроках української мови та
літератури
Автор Дубовик Т.Л.
У сучасному світі ми можемо спостерігати бурхливий розвиток науки і техніки, інформаційних технологій. Змінюється світ, світогляд людей, не може без змін залишатися і процес навчання. У Національній доктрині розвитку освіти України в ХХІ столітті зазначено: «Суспільству, що розвивається, потрібні сучасно освічені, моральні, підприємливі люди, які здатні самостійно приймати відповідальні рішення в ситуації вибору, бути мобільними, динамічними, конструктивними фахівцями, володіти розвиненим почуттям відповідальності за долю країни». З'явилась потреба у діяльних, обдарованих, інтелектуально і духовно збагачених громадянах, тому основним завданням освітніх закладів є розвиток індивідуальних здібностей учнів у процесі навчання і виховання. Впровадження інформаційно-комунікаційних технологій у різні сфери життя людини не оминає і галузь освіти. У зв'язку з цим особливого значення набуває переорієнтація мислення сучасного вчителя, готовність використовувати ІКТ як допоміжний навчальний ресурс. Законом України «Про основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007-2015 роки», Державною цільовою програмою впровадження у навчально-виховний процес ЗНЗ інформаційно-комунікаційних технологій «Сто відсотків» на період до 2015 року», Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти (постанова Кабінету Міністрів України №1392 від 23 листопада 2011 року)» передбачається забезпечення ефективного впровадження і використання інформаційно-комунікаційних технологій на всіх освітніх рівнях усіх форм навчання». Виходячи з цього, у навчальному процесі з’явилися такі поняття, як “медіаосвіта”, “медіадидактика”.
Медіаосвіта (англ. media education від лат. media - засоби) - напрям у педагогіці, спрямований на вивчення закономірностей масової комунікації (преси, телебачення, радіо, кіно, відео і т. ін.). Основні завдання медіаосвіти: підготувати нове покоління до життя в сучасних інформаційних умовах, до сприйняття різноманітної інформації, навчити людину не піддаватись наслідкам її впливу на психіку, оволодівати засобами спілкування на основі невербальних форм комунікації за допомогою технічних засобів. Медіадидактика—окрема частина педагогіки, яка розробляє теорію медіаосвіти й навчання, науково обґрунтовує зміст медіаосвіти, вивчає закономірності, принципи, методи й організаційні форми навчання із залученням медіапродуктів та опертям на мас-медіа. Медіаосвіта як процес розвитку й саморозвитку особистості на матеріалах та за допомогою засобів масової комунікації покликана формувати культуру комунікації, уміння усвідомлено сприймати, критично осмислювати, інтерпретувати медіатексти з метою розширення загальних, соціокультурних та професійно значущих знань, комунікативних та творчих здібностей. Вона послуговується різними комунікативними мережами, тому й спроможна задовольнити інтелектуальні потреби особистості повною мірою. А відтак ведемо мову про медіадидактику та її складові – пресодидактику, радіодидактику, теледидактику, кінодидактику, інтернетдидактику, мультимедіадидактику тощо.
Нам, учителям–словесникам, що звикли працювати зі словом та текстом у книзі, важко змінити свій світогляд та відійти від традиційних форм ведення уроків до медіауроків. Але слід зазначити, що слово уже не сприймається учнями так, як це було раніше. І книга, на жаль, не викликає великого захоплення у сучасних школярів. Завдання учителя — за допомогою засобів медіа зробити уроки яскравими, цікавими, наочними, формувати читацьку компетентність та прищеплювати повагу до слова. Використання медіа у навчанні дає змогу вчителю ефективно та динамічно подавати навчальний матеріал, підвищувати мотивацію учнів до навчальної діяльності, економити навчальний час, створювати та розширювати методичну базу, оперативно контролювати знання на уроці, мати необмежені ресурси. Учням цікаво працювати із сучасними новітніми технологіями, і вчитель повинен уміти використовувати це в дидактичних цілях.
Сучасний медіаурок не можна собі уявити без інтерактивної дошки. Вона забезпечує різні канали сприйняття учнем інформації: текст, звук, відео, анімацію, графіку, дає можливість керувати демонстрацією візуальних матеріалів, записувати і зберігати все, що відбувається, створювати бібліотеку зображень та шаблонів, розпізнавати рукописний текст, повернутися до будь-якого етапу уроку.
На уроках української мови доцільно використовувати демонстраційний матеріал у вигляді схем, таблиць для сприйняття навчального матеріалу та засвоєння мовної теми. На етапі актуалізації опорних знань, перевірки домашнього завдання, закріплення навчального матеріалу завдяки дидактичним можливостям дошки можна проводити тестування, різноманітні завдання (підкреслити члени речення, визначити до якої частини мови належить те чи інше слово, доповнити речення, вставити замість крапок потрібні букви чи слова, розставити пропущені розділові знаки, заповнити таблицю тощо). Широкі можливості використання медіа дають уроки літератури. Ефективними є тестові завдання, які стосуються розуміння фактичного змісту, визначення дійових осіб за їхніми вчинками й діями, а також за висловлюваннями, портретними характеристиками. Такі завдання сприяють кращому розумінню тексту та його деталей і стимулюють мисленнєві операції учня. «Експресні» тестові завдання можна використовувати на кожному уроці у формі бліц- опитування. На етапі сприйняття та засвоєння навчального матеріалу ефективним є створення та показ презентацій про життєвий та творчий шлях того чи іншого письменника, презентацій-характеристик літературних героїв, слайд-шоу, віртуальні подорожі визначними місцями, пов’язаними із творчістю митців, перегляд відеоматеріалів про письменників та їх діяльність (документальні фільми), аудіозаписи (календарно-обрядові, колискові, літературні, суспільно-побутові, історичні, родинно-побутові, родинно-обрядові пісні, коломийки, думи, вірші Т. Г. Шевченка, покладені на музику та ін.), анімація (мультфільм “Енеїда”), перегляд кінофільмів та їх фрагментів (“Тореадори з Васюківки”, “Захар Беркут”, “Гуси-лебеді летять”, “Наталка-Полтавка”, “Назар Стодоля”, “Чорна рада”, “Тигролови”, “Кайдашева сім’я”, “Тіні забутих предків”, “Украдене щастя” та ін.), під час якого учні можуть порівнювати словесні та зорові образи, створені письменником та режисером, перегляд телевистав (І. Карпенко-Карий “Сто тисяч”, “Мартин Боруля”, Леся Українка “Лісова пісня” та ін.). На етапі закріплення навчального матеріалу можна запропонувати учням створення діаграм, узагальнюючих таблиць, схем, розгадування ребусів, кросвордів. Все залежить від творчої фантазії учителя та учнів.
Отже, медіа дозволяє зробити урок живим, сучасним, зв’язує його із дійсністю, забарвлює різними фарбами, озвучує музикою, звуками природи. Мультимедіа урізноманітнює уроки, робить вивчення мови і літератури неповторним.
Немає коментарів:
Дописати коментар